PKPIM SAMBUT BAIK PENGUMUMAN PM UNTUK PINDA AUKU

Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) mengalu-alukan pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak untuk meminda Seksyen 15 Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) yang akan membenarkan penuntut berusia 21 tahun menyertai parti poliltik sewaktu beliau membentangkan usul bagi pembatalan Proklamasi Darurat mengikut Fasal (3) Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan di Dewan Rakyat semalam.

PKPIM juga merasakan pengumuman bersejarah bagi gerakan mahasiswa ini menunjukkan usaha serius pihak kerajaan memahami kehendak dan aspirasi generasi mahasiswa berdasarkan kepada realiti semasa dari kalangan pimpinan negara termasuk bayangan awal Tan Sri Muhyiddin Yassin yang menggambarkan kesediaan kerajaan untuk meminda akta ini baru-baru ini. Pengumuman ini juga dilihat bertetapan dengan agenda transformasi politik yang dibawa oleh Perdana Menteri dan juga mengambil semangat dan iltizam kerajaan dalam membuat keputusan memansuhkan akta drakonian lain seperti Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

PKPIM melihat adalah lebih baik sekiranya kerajaan tidak membuat sebarang rayuan di Mahkamah Persekutuan terhadap keputusan Mahkamah Rayuan yang memutuskan Seksyen 15(5)(a) AUKU sebagai tidak sah. Hal ini secara tidak langsung menunjukkan iltizam dan komitmen sebenar kerajaan dalam bersikap terbuka dan berjiwa besar dalam menangani isu ini. PKPIM memandang bahawa keputusan mahkamah ini tidak harus dilihat daripada aspek pihak mana yang menang dan pihak mana yang kalah, sebaliknya hendaklah meliputi persoalan moral dan intelektual di sebaliknya.

Dalam perkembangan berkaitan, mahasiswa perlu menyambut baik ruang yang diberikan oleh kerajaan dalam hal ini. Kajian yang dilaksanakan oleh Merdeka Center kepada generasi muda berumur 21 tahun ke atas menunjukkan lebih 60% responden masih belum mendaftar sebagai pengundi manakala statistik yang dikeluarkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menunjukkan lebih 4 juta golongan muda yang layak tidak melaksanakan tanggungjawab mereka sebagai seorang warganegara.

PKPIM merasakan, sudah sampai masanya pendidikan dan kesedaran politik perlu diberi penekanan secara menyeluruh kepada golongan mahasiswa di universiti supaya pemahaman mereka tidak hanya memahami politik dalam konteks kepartian semata-mata. Dalam pada masa yang sama universiti juga sebagai sebuah institusi pengajian tinggi harus selamanya non-partisan dan perlu dianggap sebagai the last bastion, kubu terakhir tradisi keintelektualan dan tidak ikut terseret menjadi korban politisasi dan ditundukkan kepada kepentingan kepartian sempit. Sekiranya berlaku, PKPIM menganggap bahawa universiti akan segera kehilangan kekuatan meritokrtiknya dan kehilangan misi keintelektualannya.

PKPIM berharap dengan pindaan Seksyen 15 dan pindaan sedia ada pada tahun 2009 AUKU ini akan memberikan kefahamam holistik dan dapat menggarap semula daya intelektual, kepimpinan, kritis dan kreatif mahasiswa untuk terlibat sama dalam memahami, membela dan membina masyarakat yang mana sebelum ini kegiatan organisasi mahasiswa sebelum ini hanya disempitkan kepada perkara-perkara yang berbentuk kebajikan (welfare) semata-mata yang secara tidak langsung menyebabkan kebanyakan mahasiswa menjadi beku, gusar dan membisu terhadap isu-isu masyarakat.

AHMAD FAHMI BIN MOHD SAMSUDIN
PRESIDEN
PERSATUAN KEBANGSAAN PELAJAR ISLAM MALAYSIA (PKPIM)

Comments

Popular posts from this blog

KONVENSYEN PENCERDASAN RAKYAT: Memimpin Kesedaran Rakyat, Memartabat Karamah Insaniah:

Dr Sidek Baba penerima Anugerah Perdana Maulidur Rasul

“KONFLIK DUNIA BERTERUSAN CETUS PANDEMIK PELARIAN”