Dr Sidek Baba penerima Anugerah Perdana Maulidur Rasul

KUALA LUMPUR: Profesor Pendidikan di Institut Pendidikan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof Dr Sidek Baba terpilih penerima Anugerah Perdana Maulidur Rasul 2009 yang julung kali diperkenalkan.


Anugerah itu disampaikan Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin pada sambutan Maulidur Rasul Peringkat Kebangsaan di sini hari ini.

Dr Sidek membawa pulang RM50,000 dan plak.


Penerima Anugerah Maulidur Rasul pula ialah Setiausaha Agung Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Dr Maamor Osman, Pengarah Urusan Syarikat Laksamana Nusantara Sdn Bhd, Mortadha Abdullah, Yang Dipertua Persatuan Pengasih Malaysia, Mohd Yunus Pathi Mohd, pelajar Muhammad Ahmad Zahid dan kanak-kanak istimewa yang kurang upaya dari bahagian pinggang ke bawah, Muhammad Haziq Samrat.

Kelima-lima mereka menerima wang tunai yang semuanya berjumlah RM22,000 dan plak.

Sambutan hari ini bermula dengan perarakan sambil berselawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w yang terdiri daripada kontinjen jabatan kerajaan, swasta, pertubuhan bukan kerajaan, sekolah, institusi pengajian tinggiawam dan institut latihan dan wakil masjid membabitkan kira-kira 100,000 peserta.

Sambutan kali ini turut dihiasi dengan persembahan nasyid dan lagu-lagu ketuhanan, penceritaan kisah-kisah nabi, sketsa dan pukulan kompang oleh artis tempatan.

Comments

Popular posts from this blog

KONVENSYEN PENCERDASAN RAKYAT: Memimpin Kesedaran Rakyat, Memartabat Karamah Insaniah:

“KONFLIK DUNIA BERTERUSAN CETUS PANDEMIK PELARIAN”