PKPIM DIJEMPUT SEBAGAI PANELIS DALAM DIALOG ORANG MUDA (DOM)

19 September 2011 (AHAD):Presiden PKPIM, saudara Ahmad Fahmi b Mohd Samsudin telah dijemput menjadi ahli panel dalam Dialog Orang Muda (DOM) di Rumah Pena, Jalan Lapangan Terbang Lama, Kuala Lumpur. DOM yang dianjurkan oleh Persatuan Penulis Nasional (PENA) diadakan pada setiap hari Ahad minggu ketiga sentiasa membawakan tajuk-tajuk yang sangat kritikal untuk dibincangkan. Untuk DOM kali ini, ‘’Dilema Pengajian Tinggi Negara” telah diangkat menjadi topik perbincangan.

Saudara Muhammad Lutfi Ishak sebagai moderator dialog telah mengendalikan diskusi dengan baik di samping lontaran hujah dan pandangan yang disampaikan oleh ahli panel jemputan lain iaitu saudara Mohd Firdaus Zolkifli (Mesin Cetak) dan saudara Wan Mohamad Wasif (Mantan Exco Pendidikan dan Penyelidikan PKPIM).

En. Zainal Rashid b Ahmad, Pengurus Besar Penerbitan Kandungan TV Al-Hijrah antara yang meluangkan masa untuk bersama anak muda bagi membincangkan isu pengajian tinggi ini.

Saudara Firdaus banyak bermain dengan falsafah ‘positivisme’ yang dipercayai beliau sebagai asas kepada masalah yang melanda pengajian tinggi negara. Baginya positivisme telah mengigit ilmu-ilmu lain yang ada di universiti. Sambil Fahmi mengingatkan kembali akan wahyu pertama yang menekankan tentang kepentingan ilmu sambil membahaskan peranan ulama’ dan umara’. Beliau juga menyatakan sistem pendidikan negara lebih kepada mencuba daripada mendidik (more testing than educating). Saudara Wasif tampak sinikal menyarankan agar universiti ditutup seandainya gagal memainkan peranan untuk menyelesaikan masalah masyarakat dan berpendapat universiti perlu menjadi wilayah autonomi yang bebas daripada cengkaman kerajaan.

Dialog yang mengamabil masa lebih 2 jam turut dimeriahkan dengan komen dan ulasan para penonton. En Zainal Rashid pula melemparkan pendapat yang menyatakan sistem pengajian hari ini melahirkan kekurangan mahasiswa yang kreatif. Ini berdasarkan kepada pengalaman beliau sebagai pengguna (user)yang telah lama berkecimpung di dalam bidang penyiaran.

Usai perbincangan, wakil PKPIM yang terdiri daripada saudara Muhammad Safwan, saudara Saiful Rizwan, saudara Muhamad Zikri bersama dengan saudara Ahmad Fahmi dan saudara Wan Wasif sempat meluangkan masa untuk mengadakan perbincagan bersama dengan En Zainal Rashid yang tidak lokek untuk berkongsi pengalaman bersama anak muda.

Comments

Popular posts from this blog

KONVENSYEN PENCERDASAN RAKYAT: Memimpin Kesedaran Rakyat, Memartabat Karamah Insaniah:

Dr Sidek Baba penerima Anugerah Perdana Maulidur Rasul

“KONFLIK DUNIA BERTERUSAN CETUS PANDEMIK PELARIAN”