Perkongsian pengalaman Saudara Jufitri Joha(Pengerusi GPTD) bersama PKPIM

Pada 9 April 2010 (Jumaat) bertempat di UIAM, PKPIM telah mengadakan satu sesi perkongsian pengalaman bersama Sdra Jufitri Joha, Exco Perhubungan Antarabangsa ABIM merangkap Pengerusi Grup Penjejak Tamadun Dunia(GPTD)yang kini sedang melanjutkan pelajarannya di United Kingdom dalam bidang pekerja belia(Youth Work- http://en.wikipedia.org/wiki/Youth_work).
Bidang pekerja belia ini masih asing di negara kita namun di UK sudah mula berkembang pesat.

Antara perkara yang sempat abang Jufitri kongsi bersama pimpinan PKPIM ialah tentang kegilaan dan kefanatikan rakyat UK terhadap bola sepak. ‘Bola jadi tuhan’.Demikian kata abang Jufitri.Beliau juga menceritakan bagaimana rakyat Malaysia yang kadangkala agak ghairah memakai jersi kelab Liga Inggeris yang mereka sokong dinasihatkan supaya tidak memakai jersi kelab pasukan bola sebarangan.Ini bagi mengelakkan ‘bahaya’ yang tidak diingini berlaku angkara peminat fanatik bola sepak pasukan lawan.

Abang Jufitri juga menceritakan pengalaman beliau mengikuti pengajian pekerja belia ,Ilmu tentang belia/komuniti dan pengalaman beliau mengadakan program bersama pihak aliran Sosialisme yang agak aktif dalam bidang pekerja belia di UK ini.Apa yang menarik ialah bidang pengajian pekerja belia ini lebih banyak praktikal seperti program bersama masyarakat dan langsung tiada peperiksaan.Cuma agak sedikit mencabar kata abang Jufitri memandangkan beliau terpaksa bergaul dengan pemuda Inggeris yang agak kasar.

Di dalam kuliah pengajian pekerja belia yang beliau ikuti ini hanyalah disertai oleh 10 orang sahaja pelajar dan abang Jufitri merupakan satu-satunya pelajar dari benua Asia dan mereka semua dibimbing oleh para pensyarah yang kesemuanya merupakan nama-nama besar dan pakar rujuk dalam pengajian pekerja belia.

Abang Jufitri juga menceritakan bagaimana beliau memanfaatkan tulisan Dato Seri Anwar Ibrahim dalam karyanya Asian Renaisance terutamanya berkenaan human dignity-karomah insaniyah sewaktu mengikuti pengajian pekerja belia ini dan beliau menyarankan kepada pimpinan PKPIM supaya mengkaji idea dan teori tokoh-tokoh seperti Malek Ben Nabi,Mahatma Ghandhi,Ravindra Tagore dan ramai lagi disamping menyegarkan aktivisme.

Turut diajar dalam pengajian pekerja belia ini ialah subjek youth and faith dimana para pelajar perlu melawat tempat-tempat ibadah para penganut agama di UK.Abang Jufitri juga berpeluang melawat tempat ibadah penganut Yahudi di UK.Beliau bersama rakan-rakan sekelasnya juga dalam proses mengasaskan ‘International Federation of Youth Worker ‘ bagi menyelaraskan pekerja belia di seluruh dunia.

Takrif belia di UK jauh berbeza berbanding di Malaysia iaitu 18-24 tahun sedangkan di Malaysia 18-40 tahun dan di UK ini juga terdapat Parlimen Belia.

Abang Jufitri juga mengulas perkembangan Islam yang semakin pesat berkembang di negara Barat terutamanya di Perancis,Jerman dan UK.Tentang isu pengharaman Burqa,beliau mengatakan para pimpinan Islam di negara Barat tidak melayan isu tersebut memandangkan ia dilihat satu cubaan untuk mengalihkan isu daripada isu-isu yang lebih besar .Dalam konteks di Malaysia pula,beliau menasihatkan para aktivis Islam agar lebih berhati-hati dalam menangani isu kalimah ALLAH.

Beliau menceritakan bagaimana usaha Prof Tariq Ramadhan(cucu pengasas Ikhwan Muslimin,Hassan Al-Banna) yang mengasaskan European Muslim Network(EMN- http://www.euro-muslims.eu/) bagi memperjuangkan secara lebih terbuka hak orang Islam di Eropah bahkan agama Islam telah menjadi sebahagian daripada agama utama Kesatuan Eropah.
Sewaktu berada di UK juga abang Jufitri sempat menziarahi negara Kosovo dalam rangka program The Union of Non Govermental Organizations of Islamic World (UNIW- http://www.theunity.org/en/) di sana dan beliau agak kagum dengan pimpinan muda Kosovo yang fasih dalam Bahasa Arab .Mungkin selepas ini beliau akan menziarahi negara seperti Albania,Macedonia,Bosnia pula.

Antara perkara yang ditekankan oleh abang Jufitri ialah berkenaan ‘engagement’ bersama dunia luar.Bukan sekadar ‘engagement’ sesama bangsa dan agama sahaja,beliau juga menasihatkan para aktivis supaya turut sama mengadakan ‘engagement’ dengan pelbagai kelompok seperti kelompok Sosialis,Yahudi bahkan beliau selepas ini akan cuba mengadakan ‘engagement ‘ bersama kelompok LGBT (Lesbian, gay, bisexual, transgender- http://en.wikipedia.org/wiki/LGBT. Kelompok ini turut wujud di kampus universiti dan aktif menyebarkan kondom secara percuma.

Yahudi di UK menurut abang Jufitri agak bersifat eksklusif dan kurang bergaul dengan masyarakat mungkin kesan rasa rendah diri selepas tragedi perang di Gaza dan abang Jufitri juga mengulas tentang Nature calta,satu kelompok Yahudi yang anti Zionis di UK.Ramai pelajar Malaysia di sana lebih suka duduk bersama kelompok sendiri dan tidak melakukan ‘engagement’ dengan dunia luar dan kini tidak ramai yang mengikuti Federation of Student Islamic Societies@FOSIS- http://fosis.org.uk/ yang satu ketika dahulu ramai pelajar Malaysia yang aktif dalam FOSIS ini.

Abang Jufitri juga mengupas tentang peranan yang dimainkan oleh pelajar Malaysia suatu ketika dahulu dalam menyebarkan Islam di UK termasuk peranan Presiden ABIM yang pertama,Dr Razali Nawawi dan rakan-rakannya yang menuntut di UK dahulu.

Di samping itu juga abang Jufitri menceritakan bagaimana di perpustakaan SOAS-University of London- http://www.soas.ac.uk/yang turut menyimpan khazanah kitab nusantara termasuk kitab ulasan Ustaz Wan Syaghir dan juga bagaimana Laporan EU yang antara lain menyebutkan tentang kepentingan negara Eropah mengadakan hubungan dengan PAS dan ABIM di Malaysia.

Beliau juga mengupas sedikit tentang Post modernisme,consurisme-hedonisme, dengan target utamanya orang muda,Civil society vs hedonism, masalah sosial di UK seperti mengandung luar nikah,kempen seks selamat dan juga peranan tokoh dan pertubuhan Islam pelbagai aliran pemikiran di UK seperti Ziaudin Sardar,Khurshid Ahmad,Jamaet Islami,Syeikh Yusuf Al-Qardhawi,IIIT-Ismail Faruqi dan lain-lain.

Perkongsian pengalaman ini sangat bermanfaat kepada semua dan mungkin selepas ini bidang pengajian pekerja belia perlu dikembangkan secara meluas di Malaysia demi pembangunan belia Malaysia.

Comments

Popular posts from this blog

KONVENSYEN PENCERDASAN RAKYAT: Memimpin Kesedaran Rakyat, Memartabat Karamah Insaniah:

Dr Sidek Baba penerima Anugerah Perdana Maulidur Rasul

“KONFLIK DUNIA BERTERUSAN CETUS PANDEMIK PELARIAN”