Politik Malaysia hari Ini...



Hampir dua tahun setelah PRU12, tsunami politik kita belum reda, dan nampaknya tidak ada tanda-tanda akan reda. Setelah sembilan pilihan raya kecil – tidak lama lagi mungkin menjadi sepuluh! – suasana berkempen sentiasa membakar semangat. Kita melihat para penyokong selalu terlebih emosional, hingga berperangai macam kanak-kanak.

Perak, sebuah negeri Pakatan Rakyat (PR) berjaya dirampas oleh Barisan Nasional (BN) menerusi satu pembelotan. Ada yang kata bukan belot, tetapi dibeli. Akibatnya sidang Dewan Undangan Negeri tidak pernah berjalan dengan tenteram. Ada sahaja gangguan. Malah ada sidang bawah pokok – tidak pernah dibuat orang dalam sejarah politik moden.

Menteri Besar kata bekas Menteri Besar tidak betul. Bekas Menteri Besar pula kata Menteri Besar sekarang tidak betul. Bekas Speaker kata dia masih Speaker. Speaker kata bekas Speaker tidak ada kuasa. Lucu, juga memalukan, keduanya berebut jubah Speaker. Betul-betul macam adegan dalam filem Hindustan!


Serang-menyerang, sumpah-seranah, maki-hamun, mewarnai politik kita hampir setiap. Saya tidak perlu menyenaraikan satu persatu sejak ‘tragedi’ 8 Mac 2008 untuk menceritakan kekalutan pemain-pemain politik kita. Perhatikan sah
aja apa yang sedang berlaku seminggu dua ini, semua orang boleh melihat betapa teruknya orang kita berpolitik.



Datuk Nik Aziz Nik Mat melatah untuk kesekian kalinya dengan doa semoga Allah memusnahkan masa depan Datuk Seri Najib Tun Razak. Apa perlunya Mursyidul Am Pas yang dianggap antara ulama tersohor itu berdoa demikian. Tentu sahaja pemimpin UMNO mengutuk Menteri Besar Kelantan itu sambil mendesak beliau meletak jawatan. Heboh satu Malaya.


Di Pulau Pinang, orang UMNO membuat tunjuk perasaan mendesak Ketua Menteri, Lim Guan Eng meletak jawatan kerana beliau dikatakan telah mungkir janji. Gambar Guan Eng dibakar setelah dicerca begitu rupa. Orang DAP menganggap tindakan penyokong UMNO itu seba gai satu keganasan.

Di Ipoh, beberapa pemimpin DAP, termasuk GuanEng dan ayahnya Kit Siang, begitu bersemangat memijak gambar tiga ADUN Perak yang berpaling tadah keluar dari PR. Beberapa NGO di Perak mengutuk perbuatan te
rsebut biadap dan mengamalkan undang-und
ang rimba. Heboh lagi.


Di Selangor, Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim tiba-tiba mengharamkan kursus anjuran Biro Tata Negara (BTN) atas alasan bahawa kursus
anjuran kerajaan BN itu mengandungi propaganda juga me
nyemarakkan isu perkauman. Pemimpin-pemimpin UMNO/BN bertegang urat mempertah
ankan kursus BTN, sambil mengungkit bahawa satu ketika dulu Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah antara orang yang menyokong kuat BTN.



MCA pula tidak habis-habis dengan krisis kepimpinan. Ada pelan damai yang gagal dilaksanakan kerana pemimpin-pemimpin yang terlibat semua keras kepala dan tidak mahu mengaku kalah. Ada desakan supaya dilakukan pemilihan semula pucuk pimpinan parti. Ada pertemuan dengan Tan Sri Muhyiddin untuk menjernihkan suasana, tetapi jalan damai kelihatan semakin buntu. Kedua kumpulan yang bertelagah mempunyai alasan-alasan sendiri untuk mempertahankan pendirian masing-masing. Ada yang kena pecat. Ada yang menangis. Krisis ini menjejaskan kestabilan BN.

Parti Progresif Penduduk (PPP) pun tidak habis-habis dengan masalah. Terkini, Presidennya, Datuk M. Kaveas mendesak Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk T. Murugiah supaya meletakkan jawatan itu sebab beliau telah dipecat dari parti. Murugiah tidak akan melepaskan jawatan. Perlantikannya dibuat oleh PM, bukan oleh Presiden parti.



Kemudian timbul pula isu ‘Kolonel Mat’ yang dikatakan merancang konspirasi untuk menjatuhkan Nik Aziz. Kecuali Nik Aziz, semua orang menjadi tambah berserabut untuk mengetahui siapa Kolonel Mat. Orang UMNO mendesak Tok Guru menyatakan siapakah Kolonel tersebut.

Bayangkan dalam masa seminggu sahaja ada macam-macam cerita yang menunjukkan kekalutan orang-orang politik kita. Setiap hari ada sahaja hentam-menghentam dalam kalangan orang politik kita – dari pemimpin kecil di peringkat cawangan dan bahagian hingga ke pemimpin besar di peringkat pusat.

Sebahagian besar rakyat sekarang mengharapkan serang-menyerang antara orang-orang politik ini dihentikan segera. Mereka sedih, sekali gus kesal, sudah masuk dua tahun sejak Pilihan Raya Umum Ke-12, politik kita masih tidak stabil. Apabila politik kucar-kacir pentadbiran tidak akan teratur. Kita sibuk berpolitik setiap hari tetapi pentadbiran negeri-negeri banyak tidak beres.

Sampai bila pemain-pemain politik kita akan terus bertekak dan bersilat. Apakah serang-menyerang dan caci-mencaci ini akan berterusan sehingga Pilihan Raya Umum akan datang? Rakyat sudah bosan dengan kekalutan ini. Ketika petani, nelayan, pekerja kilang dan orang kampung bercekang mata dan berhempas pulas untuk menyara hidup dalam tekanan ekonomi yang teruk, politikus kita tidak habis-habis bertekak sama sendiri. Maka, atas nama rakyat yang telah memangkah – tidak kira apa parti – pada PRU12 lalu, hentikanlah serang-menyerang yang semakin meloyakan ini!

Comments

Popular posts from this blog

KONVENSYEN PENCERDASAN RAKYAT: Memimpin Kesedaran Rakyat, Memartabat Karamah Insaniah:

Dr Sidek Baba penerima Anugerah Perdana Maulidur Rasul

“KONFLIK DUNIA BERTERUSAN CETUS PANDEMIK PELARIAN”