Demo jalanan: Budaya demokrasi atau kebejatan sosial?

sumber: Sinar Harian online

Mutakhir ini deria penulis kerap melihat, mendengar dan membaca tentang polemik demonstrasi jalanan di media tradisional mahupun moden. Sewaktu bersekolah di pedalaman Kelantan dahulu penulis tidak pernah tahu apa itu demonstrasi – kecuali semasa ibu membuat demonstrasi Tupperware di rumah bersama jiran-jiran terdekat di awal 80-an.

Dalam konteks kehidupan kita hari ini, demonstrasi jalanan lazimnya dihubung kait dengan agenda politik tempatan. Lucu bila melihat makcik-makcik separuh umur turut melonjakkan sepanduk dan poster, geram bila terperangkap dalam kereta berjam-jam kerana jalan ditutup untuk memberi laluan kepada penunjuk perasaan; marah apabila melihat si kecil turut diheret bersama untuk melihat dan terkilan apabila gas pemedih mata dilemparkan ke arah mereka.





Secara peribadi penulis juga pernah berdemonstrasi ala kecil-kecilan di Walk of Justice dalam tahun 2007, di mana beribu peguam (yang masih berdaftar dan belum dinyahkeluar dari senarai-peguam oleh Majlis Peguam) berjalan dari Istana Kehakiman hingga ke kaki Jabatan Perdana Menteri untuk menyerahkan memorandum menuntut badan kehakiman dibersihkan dari pengaruh anasir luar.

Demonstrasi tersebut juga tidak berpermit, tetapi penulis berasa amat teruja kerana dapat menunjukkan apa yang difikirkan terkhilaf dalam badan kehakiman negara. Walaupun disimbah hujan lebat semasa berjalan, lencun baju dan dingin yang mencucuk hingga ke tulang sum-sum tidak terasa kerana tegarnya pendirian untuk menyelamatkan sistem keadilan kita yang sering dikutuk.

Pada bulan Jun yang lepas, penulis sekali lagi terserempak dengan demonstrasi jalanan, kali ini ketika berjalan bersama selembar peta dan sebuah kamera lapuk di Murray Street, Perth. Lebih 1000 warga Perth berdemonstrasi membantah kematian seorang lelaki kaum asli Australia, Ward, semasa berada dalam tahanan polis kerana kesalahan memandu di bawah pengaruh alkohol.

Di dalam perjalanan untuk dipindahkan dari Laverton ke penjara Kalgoolie - lelaki tersebut telah menemui ajalnya di dalam van penjara kerana kerosakan alat penghawa dingin tanpa disedari oleh pemandu dan pegawai polis yang duduk di bahagian depan.

Bedah siasat yang telah dijalankan terhadap mendiang Ward menunjukkan beliau telah mengalami kebakaran peringkat ketiga dan hyperthermia apabila suhu di dalam kenderaan berlantai dan berdinding besi tersebut mencecah 50 darjah selsius. Pendek kata, Ward telah 'dipanggang' sehingga mati yang memangkinkan kemarahan penujuk perasaan pada hari itu.

Apa yang amat menarik perhatian penulis ini ialah apabila menyedari hanya dua orang anggota polis sahaja yang mengawal tunjuk perasaan tersebut.

Tidak kelihatan beratus anggota polis; tiada Black Maria di pinggir jalan; tiada salur gas pemedih mata; tiada ancaman atau ugutan dari pihak berkuasa. Suka hatilah berapa lama hendak menunjuk perasaan asalkan ketenteraman awam tidak dikompromikan.

Suatu demokrasi yang amat ideal di mata penulis.



Ketika menuntut di luar negara dahulu, penulis juga sering terkandas perjalanan apabila pekerja British Railway atau London Underground berpakat mogok menuntut kenaikan gaji.

Dalam setiap masyarakat bertamadun, kebebasan bersuara tanpa batas mencerminkan tahap kepercayaan yang jitu di antara rakyat dan pemerintah. Walau bagaimana pun, di akhir Ramadan ini, penulis ingin mengajak pembaca untuk merenung kembali apa yang terjadi di Shah Alam baru-baru ini. Kebebasan bersuarakah yang kita cari apabila penunjuk perasaan menggunakan kata-kata kesat untuk melepas amarah di dada? Perlukah kepala binatang diarak dan dicerca?

Penulis teringat kepada terjemahan Surah Al-Kafirun oleh saudara Abdullah Yusuf Ali yang berbunyi: “Untukmu agamamu dan untukku agamaku.”

Apa yang kurang di sini hanya satu: Toleransi. Satu elemen yang sangat getir apabila kita hidup dalam masyarakat berbilang kaum.

Untuk ingatan kita bersama juga, di antara menjadi seorang pemimpin dan seorang yang dipimpin itu amat dalam jurang pemisahnya.

Natijah yang dapat saya simpulkan hari ini, sudah menjadi fitrah manusia untuk menyanggah apa yang dirasakan salah, tetapi wajarkah batas-batas kesopanan dan susila kita orang Timur diperjudikan atas nama kebebasan bersuara? Apatah lagi apabila kita mencaci-cerca di bulan Ramadan – penghulu segala bulan di mata Tuhan.

Tepuk dada tanya selera. Salam Aidilfitri.


Elviza Michele Kamal ingin mengikut resam padi, semakin berisi, semakin menunduk. Insya-Allah.

Comments

3p4h said…
Andai kita tahu dan sedar peri pentingnya adab semasa berikhtilaf, sudah pasti takkan blaku semua ini.

Masing2 ingin bersuara, siapa yg mahu mendengar? =P
MI Syakir Ishak said…
While walking to Ottawa mosque for Jumaah prayer, I was having time to talk with one of the muslim Canadian. He has migrated since 20 years ago. Now he seems to have a pretty good life here. He felt regret when started to story about his country. Political scuffle have led to a tragic nightmare in his life which necessitate him to move out from his beloved country, Somalia

The civil war disrupted agriculture and food distribution in southern Somalia, resulting famine. Over 300,000 people dead and the country just collapsed in all of sudden. The country remain relatively poor as their GDP only reach $600 per capita. However according to a study by the UNDP and the European Commission, it is estimated that as much as $1 billion USD is annually remitted to Somalia by Somalis in the diaspora. Civil war has shaped a large diaspora community as many of the best educated Somalis left for the Middle East, Europe and North America.

Until now, Somalia is still fragile with their endless civil war. “hey! young man, if you are angry with your government change them in a wise manner, but don’t ever destroy your country just to satisfy your anger” He smiled and got into the mosque..

Popular posts from this blog

KONVENSYEN PENCERDASAN RAKYAT: Memimpin Kesedaran Rakyat, Memartabat Karamah Insaniah:

Dr Sidek Baba penerima Anugerah Perdana Maulidur Rasul

“KONFLIK DUNIA BERTERUSAN CETUS PANDEMIK PELARIAN”