Kursus Pengukuhan Integriti Kepimpinan Muda Malaysia 2009: Belia dan Politik

25 June 2009

KUALA LUMPUR, 23 Mei 2009: Institut Integriti Malaysia (IIM) dengan kerjasama Majlis Belia Malaysia (MBM) telah menganjurkan buat kali kedua Kursus Pengukuhan Integriti Pemimpin Muda Malaysia, yang diadakan selama sehari di IIM Jalan Duta.

Program ini telah dihadiri seramai 64 orang peserta dari berbagai kaum yang mewakili persatuan dan kelab belia gabungan MBM seluruh Malaysia. Cabaran untuk memperkukuhkan integriti kepimpinan belia menjadi agenda penting selama kursus ini berlangsung. Peserta telah diberikan penjelasan, bertukar idea dan membahaskan perkara-perkara yang ditimbulkan dalam setiap sesi dialog dan forum yang diadakan.

Pada sesi sebelah paginya, semua peserta berpeluang berdiskusi dan bertukar pendapat dengan Presiden, Institut Integriti Malaysia (IIM), Y. Bhg. Datuk Dr. Mohd Tap Salleh dan Yang Berkormat Dato’ Shamsul Anuar Nasarah, Presiden Majlis Belia Malaysia (MBM). Golongan belia sering kali dikatakan pewaris kepimpinan negara yang ada sekarang, maka dalam kursus ini para peserta telah diberikan gambaran tentang usaha memperkasakan golongan belia dalam beberapa aspek seperti kepimpinan politik, pendidikan dan governans.

Pada sesi sebelah petangnya, tiga orang panel telah bersama dengan peserta membincangkan tentang harapan dan peranan golongan belia dalam politik negara. Sering kali golongan belia dikatakan sebagai penyebab kepada kekalutan dalam kehidupan sosial masyarakat. Namun begitu, apabila dilihat daripada perspektif politik golongan belia ini menjadi kumpulan yang penting sebagai aset yang akan menentukan kelangsungan kuasa politik atas dasar undi semasa pilihan raya. Forum ini menyediakan landasan golongan belia untuk memberikan pendapat mereka tentang perkara ini.

Di akhir program ini peserta diingatkan akan betapa pentingnya bersama menggembleng tenaga dan usaha untuk memastikan golongan belia mampu mengharungi cabaran yang bakal mendatang. Masih ramai lagi golongan belia yang tidak dapat mencari hala tuju kehidupan mereka yang mengakibatkan mereka terlibat dengan perkara-perkara yang tidak berintegriti.


Comments

Popular posts from this blog

KONVENSYEN PENCERDASAN RAKYAT: Memimpin Kesedaran Rakyat, Memartabat Karamah Insaniah:

Dr Sidek Baba penerima Anugerah Perdana Maulidur Rasul

“KONFLIK DUNIA BERTERUSAN CETUS PANDEMIK PELARIAN”