MAHASISWA SOKONG LANGKAH KERAJAAN

Baru-baru ini mahasiswa dikejutkan dengan keputusan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar kerana mengeluarkan warta PU (a) 62 yang meluluskan akhbar kontroversi Kristian Katolik Herald menggunakan kalimah ‘Allah’ ‘baitullah’ ‘kaabah’ dan ‘solat’ dalam penerbitan mereka. Walaupun kelulusan ini dikenakan secara bersyarat di bawah Internal Security (Prohibition On Use of Specific Words on Document and Publication) Order 2009', yang hanya mengkhususkan kepada penerbitan sahaja, tetapi kesan jangka panjang kepada permasalahan ini bakal memberi kesan yang tertentu jika tidak dibendung dari awal. Ia juga bertentangan dengan enakmen kawalan pengembangan agama bukan Islam dan bertentangan dengan keputusan kabinet pada 19 Mei 1986.

Disebalik pelbagai bantahan yang telah dibuat oleh NGO-NGO Islam, orang persorangan, ahli politik dan sebagainya namun pihak Herald masih berdegil dan mendesak untuk menggunakan kalimah Allah dalam penerbitan mereka. Hal ini menunjukkan bahawa mereka sengaja untuk mengambil kesempatan dalam keadaan umat Melayu Islam di Malaysia sibuk dalam kancah permasalahan politik nasional.

Sememangnya di Malaysia pengamalan agama lain selain daripada agama Islam tidak dihalang, namun tindakan sesetengah pihak yang secara jelas cuba menggangu gugat kestabilan keharmonian dengan menggunakan istilah-istilah tertentu yang sudah tentu boleh membawa kepada kekeliruan kepada umat Islam di negara ini. Sudah tentu jika tiada langkah pencegahan segera dilakukan oleh kerajaan tidak mustahil suatu hari nanti Malaysia bakal mengikuti jejak Indonesia yang dilihat liberal dalam pengamalan keagamaan di negara mereka.

Sememangnya Islam mengamalkan prinsip toleransi dalam kehidupan masyarakat bermajmuk, tetapi isu mempertahankan hak istimewa kalimah Allah secara eksklusif untuk ummat Islam harus dipertahankan. Dalam usaha untuk memartabatkan Bahasa Melayu banyak lagi istilah-istilah lain yang boleh digunakan oleh akhbar Herald selain menggunakan istilah tertentu yang sudah difahami dan diyakini oleh umat Islam di Malaysia.

Bantahan seperti ini juga dilihat sebagai membendung usaha dakyah Kristianisasi yang semakin menular masuk ke dalam masyarakat Islam dewasa ini. Mahasiswa memandang bahawa pihak Herald tidak ikhlas dalam menerbitkan akhbar rasmi agama Katolik mereka, dan semacam ada udang disebalik batu dalam usaha bersungguh mereka menggunakan nama Allah.

Justeru, kami menyahut baik tindakan kerajaan mengambil serius isu ini melalui tindakan yang sewajarnya dengan menarik balik warta yang dikeluarkan dan tidak memberikan kebenaran meluluskan akhbar kontroversi Kristian Katolik Herald menggunakan kalimah ‘Allah’ dalam penerbitan mereka.

Kami menggesa dan berharap agar pihak kerajaan bertegas dalam segala tindakan dan keputusan yang bakal dibuat dalam beberapa perkara selepas ini. Kerajaan juga tidak wajar untuk berkompromi dengan mana-mana pihak yang membuat sebarang tuntutan yang tidak berasas dalam isu yang melibatkan sensitiviti umat Islam.

Oleh:
AHMAD FAHMI MOHD SAMSUDIN
871112-11-5181
EXCO MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
Jalan Gombak, 53100 Kuala Lumpur

013-2226925 / 017-9733995

Comments

Popular posts from this blog

KONVENSYEN PENCERDASAN RAKYAT: Memimpin Kesedaran Rakyat, Memartabat Karamah Insaniah:

Dr Sidek Baba penerima Anugerah Perdana Maulidur Rasul

“KONFLIK DUNIA BERTERUSAN CETUS PANDEMIK PELARIAN”