Gunung Datuk Negeri Sembilan

Hmm..Sudah beberapa lama tidak menaip ni. Kadang-kadang memang rasa skema bila difikirkan balik. Ayat mana yang perlu digunakan dulu. Baiklah! Kali ini penulis tak SKEMA huhu. Sepanjang minggu lepas pada 20 hingga 22 Februari aku berada di Gunung Datuk Negeri Sembilan.


2tahun lepas aku pernah kesana. Program Tamrin Qiyadi rasanya. Waktu itu aku tak berkesempatan untuk merasai pendakian hingga kepuncak gunung itu. Hanya jungle tracking di kaki gunung tersebut. Masih lagi teringat waktu itu apabila melihatkan Dato’ Yunus Khalid dan beberapa rakan ekspedisi ke Gunung Everest. Mereka mengadakan latihan insentif sebelum kesana dengan menjadikan Gunung Datuk sebagai lokasi terbaik. Bagi kita orang biasa mendaki gunung, tapi mereka ibaratkan naik bukit sahaja. 2,3 kali dalam satu hari. Bayangkan!

Aku kesana dengan beberapa rakan lain untuk menjadi ‘KOMITI KHAS’ di program HEWI PKPIM. Tugas kami waktu itu hanyalah menyediakan makanan dan minuman selain menjaga keselamatan mereka sepanjang program tersebut berlangsung. Bukan apa, semuanya perempuan. Risau juga jika berlaku apa-apa kan? Lingkungan 50 orang dari serata IPT, Maktab dan Kolej. Aku pula kadangkala akan menemani mana-mana tetamu jemputan untuk sesi ceramah dan sebagainya.


Gunung Datuk memang menjadi tempat tumpuan awam terutamanya pada hari minggu. Bukan kami sahaja yang berada disana. Terdapat juga IPT, pelajar sekolah dan agensi kerajaan lain yang menganjurkan perkhemahan dan expidisi mendaki gunung. Kadang kala aktiviti sampingan yang dilakukan oleh pelajar IPT ini tidak bersesuaian dalam konteks mahasiswa. Terkinja-kinja dan begitu bising sekali dengan pengisian modul-modul yang diambil daripada Barat ditambah dengan iringan muzik yang sudah tentu menggangu sedikit sebanyak pengisian program HEWI waktu itu.

Alhamdulilah, dewan yang digunakan kami digunakan untuk solat berjemaah. Semestinya ajakan untuk menunaikan solat disambut baik oleh mereka. Sepanjang program tersebuat aku juga agak risau memandangkan mid-term exam menanti selepas ini. Buku Int. Micro hanya disentuh buat bebeapa minit dan terus diabaikan sehingga program habis. Isk2..

Pengisian sepanjang program juga sangat menarik untuk diikuti. Walaupun program ini dikhaskan kepada HEWi tetapi input-input yang diambil sepanjang slot ceramah tidak disia-siakan. Tambahan pula penceramah yang dijemput bukan calng-calang orangnya. Abg Azwan pun sudi turun daripada Istana Negara dengan pengisian bertajuk “FEMINISME” dan juga modul yang dibawa beliau sememangnya banyak mengajarku dalam berorganisasi.

Saat ditunggu-tunggu untuk kemuncak program ini ialh pendakian 880M Gunung Datuk ini. Pendakian ini dimulakan dengan regangan. Jika kita tak betul-betul stretching. Memang akan ada masalah selepas ini. Kebiasaan pendakian memakan masa selama 2 jam untuk naik hingga ke puncak dan 1jam untuk masa untuk turun dari puncak. Pagi itu, kesemua peserta begitu bersemangat. Inilah kali pertama aku berkesempatan mendaki gunung. Ada juga sebahagaian daripada peserta mengalami masalah.Tetapi pujian perlu diberikan kepada mereka kerana kesemuanya berjaya sampai kepuncak Gunung Datuk. Alhamdulilah.


Ada kisah mengatakan bahawa dipuncak gunung ini ada tinggalan tapak kaki pahlawan Hang Tuah. Mengikut cerita, tapak kaki ini hanya sebelah kanan kerana tapak kaki sebelah kiri terletak di Tanjung Tuan, Melaka. Hang Tuah ketika itu dikatakan pergi bertapa di Gunung Datuk sebelum beliau menunaikan perintah Sultan Melaka untuk melamar Puteri Gunung Ledang. Dengan kuasa yang ada pada Hang Tuah itu, beliau hanya menggunakan sebelah kaki untuk sampai kepuncak. (cerita ini tidak boleh dipercayai jika anda tidak yakin)huhu..

Apa yang penting ialah ketenangan dan kedamaian yang diperolehi ketika sampai kepuncak Gunung ini. Melihatkan kepada keindahan ciptaan Allah. Kuasa Allah S.W.T yang mencipta alam dengan begitu hebat sekali. Kita sebagai hamba perlu bersyukur dan seharusnya berfikir akan keagungan ciptaan Ilahi ini.

Allah S.W.T berfirman.

Dan Dia (menundukkan pula) apa yang Dia ciptakan untuk kamu di bumi ini dengan berlainan macamnya. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi kaum yang mengambil pelajaran.

(An-Nahl 16:13)


Allah S.W.T juga berfirman

Dan Kami hamparakan bumi dan menjadikan padanya gunung-ganang dan Kami tumbuhkan padanya segala sesuatu menuntut ukuran

(Al-Hijr 15:19)

Bumi ciptaan Tuhan ini perlu dijaga. Ya, tidak salah untuk berkhemah, berexspidisi dan sebagainya. Apa yang penting ialah penjagaan kebersihan dan adab-adab tertentu yang sepatutnya dipatuhi oleh kita semua. Melihatkan longgokan sampah sarap yang dibuang begitu sahaja sudah tentu tidak mencerminkan matlamat sebenar program-program yang dijalankan di Gunung ini.

Akhir kalam, pendakian gunung dan bukit seperti ini perlu dijadikan sebagai aktiviti tahunan. Ianya memang mencabar ketahanan dan kekuatan fizikal dan jasmani seseorang. Pengalaman penulis menuruni gunung ini dengan berkaki ayam sememangnya memberikan kesan ‘refleksologi’ yang begitu berkesan. Mungkin selepas ini Gunung Angsi, Gunung Ledang dan Gunung Kinabalu menanti?

Malaysia Boleh!

Ahmad Fahmi Mohd Samsudin

Mahallah As-Siddiq

UIAM

28.02.2009

Comments

Popular posts from this blog

KONVENSYEN PENCERDASAN RAKYAT: Memimpin Kesedaran Rakyat, Memartabat Karamah Insaniah:

Dr Sidek Baba penerima Anugerah Perdana Maulidur Rasul

“KONFLIK DUNIA BERTERUSAN CETUS PANDEMIK PELARIAN”