Earth Hour

Tanggal 28 Mac 2009 merupakan hari yang dinantikan ku. Bukan untuk menyambut ulang tahun rakan-rakan walaupun saudara Aziz pun menyambut ulangtahun kelahiran beliau. Tahniah yea Mr President IRK! huhu. Semoga dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki.

Kebetulan waktu itu aku ada program di The Zone Hotel di KLCC. Sudah tentu detik 8.30 malam sehingga satu jam mendatang suasana bandaraya metropolitan di Kuala Lumpur akan gelap gelita kerana menyambut saranan kempen 'Earth Hour'.

Terbaca aku akan artikel rasionalnya sambutan earth hour ini. Sudah tentu ini mengambil iktibar daripada kesusahan nenek moyang kita dahulu kala kerana kemudahan yang diperoleh hari ini tidak sama pada zaman mereka. Mungkin kita boleh berfikir sejenak.

Kempen ini dianjurkan oleh WWF. http://www.earthhour.org dan boleh juga melawat laman panda.org . Mungkin ada yang berkata ini adalah propaganda Barat dan berfikiran sejam tu apa nak dibuat? Anggaplah ini satu simbolik mengingati dan menyayangi bumi ini.

Sebenarnya idea untuk shutdown elektrik selama sejam ni adalah untuk jimatkan penggunaan tenaga (janakuasa). Kalau 200,000 orang shutdown elektrik, jumlah tenaga yang diperlukan untuk menjana elektrik di stesen janakuasa dapat dikurangkan. Kalau 200,000 orang memandu dibandingkan 200,000 orang on lektrik selama 1 jam. 200,000 orang yang menggunakan elektrik masih memberikan kesan yang lebih buruk. Tak tahulah kalau stesyen janakuasa sekarang menggunakan Petrol Tanpa Plumbum.

Sebab apa 1 jam?dan pukul 8-9? Sebab, selepas 1 jam, pukul 8.30-9.30 di Malaysia. Masuk pulak pukul 8.30-9.30 di negara lain. Secara teorinya, selama 60jam, tiap-tiap satu negara di seluruh dunia akan menutup elektrik selama 1 jam secara berselang-seli. Selepas Malaysia tutup 1 jam, Thailand pulak tutup 1 jam, kemudian Thailand bukak balik, Vietnam pulak off, dan seterusnya..

Sebagai akhirnya, dunia ini makin nazak. Tidak cukup dengan kesan rumah hijau, ditambah pula dengan krisis ekonomi dunia yang semakin mencengkam. Terpulang kepada kita manusia yang ditugaskan sebagai khalifah dan hamba Allah di bumi ini untuk menunaikan amanah dengan sebaiknya.

Adakah kita hanya menyambut kempen ini pada 28 Mac sahaja? Penggunaan elektrik harian perlu diminimumkan oleh kita selepas ini. Selalu sahaja aku melihat di bilik Mahallah kipas pada kelajuan 5 berpusing dan tiada penghuni didalam bilik. Di tambah pula dengan lampu meja yang terang berderang menyuluh bilik yang sudah tentu cerah.

Bak kata Prof. Izi "Fikir-fikirkan dan selamat beramal!".

Sekian,
Ahmad Fahmi Mohd Samsudin
Library IIUM

Comments

n oleh Rausyanfikir dalam hal ini. Kita hanya melihat kepada lapisan nipis senipis kulit bawang dalam isu ini. Persoalan permasalahan akar sebenar lain yang harus dirungkaikan dalam hal ini.

Semoga terus diberi ruang untuk mencari makna sebenar....

Popular posts from this blog

KONVENSYEN PENCERDASAN RAKYAT: Memimpin Kesedaran Rakyat, Memartabat Karamah Insaniah:

Dr Sidek Baba penerima Anugerah Perdana Maulidur Rasul

“KONFLIK DUNIA BERTERUSAN CETUS PANDEMIK PELARIAN”