Cerita di Bulan Ramadhan

Salam Ramadhan diucapkan kepada semua pembaca blog ini. Walaupun agak lewat untuk mengucapkan salam ini, saya ingin mengambil juga ruang untuk mengucapkan selamat berjuang kepada muslimin dan muslimat sekalian. Berjuang kita untuk mendapatkan yang terbaik sepertimana yang telah dijanjikan Allah.

Pejam celik, pejam celik tanpa kita sedari Ramadhan ini sudah menjangkau pertengahan bulan. Justeru, marilah kita bertanya dan bermuhasabah! Adakah puasa kita ini adalah puasa orang awam atau orang khas? Tepuk dada tanyalah iman. Teringat tazkirah yang disampaikan oleh Abg Anip ketika usrah Jumaat “Permulaan Ramdhan adalah rahmat, pertengahannya adalah keampunan dan diakhirnya terlepas dari siksaan neraka.”
Sedikit perkongsian cerita semasa Ramadhan ini.

Sepanjang Ramadhan ini, banyak juga majlis ifthar diadakan. Sebelum ini pun, sudah banyak juga membuat perancangan untuk berbuka puasa bersama-sama.Baik dengan kenalan lama atau kakak-kakak dan abang-abang. Kebiasaannya Bulan Ramdahan ini jugalah rasanya masa yang sesuai untuk ‘saving’ duit. Bukan apa, berbuka pula di surau-surau atau di majlis-majlis iftar. Huhu..

Hari Sabtu, saya ke Kolej Lagenda di Negeri Sembilan bersama-sama senior GPTD untuk majlis berbuka puasa dan solat tarawihkh. Bertolak ke sana pukul 4.30petang dan seusai disana selepas berbuka puasa, dapat berjumpa dengan sahabat lama sewaktu di MRSM Jaisn dulu, Raja Hazrin. Orang Terengganu juga. Solat tarawih di sini agak berbeza. Bersesuaian dengan maksud Tarawih juga iaitu “rehat”. Solat tarawih diimamkan oleh Abg Suhail dan selepas 4 rakaat, Abg Rizal member pengisian. Lewat 11 malam baru sampai UIAM.

Semalam (14.9.2008) sempat saya ke Majlis Iftar Jamie yang dianjurkan oleh ABIM,PKPIM,WADAH dan lain-lai (banyak juga rupanya keluarga ABIM ini )di Koleh Darul Hikmah, Kajang. Sepatutnya, saya maklum untuk hadir iftar anjuran WAMY(World Assembly Muslim Youth) di UIAM. Tetapi atas sebab-sebab tertentu, saya di izinkan ke KDH.

Kesempatan yang ada ini, saya gunakan untuk mengenali lebih dekat ahli keluarga besar ABIM ini. Sempat berkenalan dengan pensyarah kejuteraan di UPM dan Pengarah Hospital Al-Islam. Pengisian Tazkirah Ramadhan yang diberikan oleh Al Fadil Ustaz Dato Dr Siddiq Fadzil selepas berbuka sungguh terkesan. Beliau kritis memberikan tafsiran Al-Quran dan mengadaptasikan tafsiran itu kepada situasi politik semasa di Malsysia.

Malam itu saya dan sahabat-sahabat (Izzat,Abe,Ali dan Umar) tidak dapat pulang ke UIAM. Jam sudah melewati 12 tengah malam. Nak bermalam di mana ya? After 12 tak boleh masuk UIAM. Nanti kena saman! (Cerita bab saman ini, sudah 2 kali kena saya saman sem ini. :( Kesalahan yang sama dan pada hari (jumaat) yang sama. Semalam, selepas solat Jumaat selepas usrah kelihatan surat cinta daripada Pak Guard UIA ini.)

Umar mencadangkan supaya bermalam sahaja di Kondominium Kg Baru milik keluarganya(keluarga Umar di Sarawak) Malam itu sempat juga “drift” dengan Izzat dari highway Sg Besi ke bandaraya KL. Dari kondominium, kelihatan KLCC dibelakang dengan begitu jelas.(sempat bergambar)

Keesokannya (AHAD),saya mengikuti rombongan pimpinan PKPIM-UIAM melawat seorang daripada sahabat kami yang baru sahaja kematian ibu kesayagan akibat kanser. Takziah diucapkan kepada Saudari Syira Jamil. Junior saya di Matrikulasi UIAM. Begitu tabah sekali melihat beliau dan keluarga. Saya tidak berkesempatan melawat keluarga beliau sebelum ini. Semoga di bulan Ramadhan ini dapat memberi rahmat kepada allahyarhamah dan juga keluarga. Ameen.

Hari ini (Ahad) sekadar berbuka puasa dengan kurma dan kismis. Terima kasih kepada Dr Rusni (Principal Mahallah Nusaibah)kerana pemberian kurma dan kismis ini. Perancangan awal untuk ke Surau di Taman Melewar (air tea tarik disini sangat ‘umph’) Tetapi, masalah motor Honda C70 (TR 3742). Tidak dapat dihidupkan. Berkemungkinan ‘demam’ disebabkan hujan lebat sebelum itu atau minyak sudah kehabisan. Jadi. Maggie dan telur ayam milik Syah di bilik menjadi mangsa. (Jangan mara yea Syah)

Sebelum pengakhiran blog ini,saya banyak mendapat ‘feedback’ yang positif daripada rakan-rakan berkenaan impak program Dialog AUKU baru-baru ini.Ramai juga kenalan dari IPTA lain yang merancang untuk mengadakan program yang sedemikian. Terima kasih juga diucapkan kepada media-media massa yang mengeluarkan artikel dan berita berkenaan program tersebut. Terima kasih kepada (Berita Harian, Sinar Harian, Harakah & SIASAH)

Comments

Popular posts from this blog

KONVENSYEN PENCERDASAN RAKYAT: Memimpin Kesedaran Rakyat, Memartabat Karamah Insaniah:

Dr Sidek Baba penerima Anugerah Perdana Maulidur Rasul

“KONFLIK DUNIA BERTERUSAN CETUS PANDEMIK PELARIAN”