PM dianugerah ijazah kehormat Doktor Falsafah

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi akan menerima ijazah kehormat Doktor Falsafah (PhD) dalam bidang Pemikiran dan Tamadun Islam daripada Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) Isnin ini.

Rektor UIAM, Prof Datuk Seri Dr Syed Arabi Idid, berkata penganugerahan ijazah kehormat itu adalah pengiktirafan terhadap usaha Abdullah dalam memperjuangkan Islam Hadhari sebagai pendekatan menyeluruh bagi membangunkan umat manusia, masyarakat dan negara, yang meletakkan Malaysia sebagai negara Islam progresif pada era globalisasi.

“Sejurus selepas mengambil alih teraju kepimpinan negara, beliau secara rasmi mengumumkan bahawa ajaran Islam yang sebenar menjadi asas dan inspirasi bagi tadbir urus yang baik dan pembangunan di Malaysia," kata Syed Arabi kepada pemberita di sini, semalam.

Penganugerahan ijazah itu juga, katanya, menjadi simbol memperingati Abdullah sebagai Perdana Menteri Kelima.

“Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad; Raja Abdullah Abdul AzizAl-Saud dari Arab Saudi dan Sultan Brunei Sultan Hassanal Bolkiah, yang menerima ijazah doktor falsafah daripada universiti itu sebelum ini, adalah antara tetamu istimewa pada majlis konvokesyen khas untuk Abdullah,” katanya.

Syed Arabi berkata, Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin dan kira-kira 1,500 pelajar juga akan hadir pada majlis itu. - Bernama

Comments

Popular posts from this blog

KONVENSYEN PENCERDASAN RAKYAT: Memimpin Kesedaran Rakyat, Memartabat Karamah Insaniah:

Dr Sidek Baba penerima Anugerah Perdana Maulidur Rasul

“KONFLIK DUNIA BERTERUSAN CETUS PANDEMIK PELARIAN”