Saturday, January 3, 2009

AZAM 2009

Teng.. teng.. teng...(12x) Jam sudah menunjukan 00.00pagi. Tahun 2009.. Pejam celik pejam celik tahun 2008 meninggalkan kita semua.

Kebiasaan aku akan berada di KLCC @ di tempat-tempat 'countdown' di KL sekiranya ada di sini. Itupun aku bersama rakan mengikuti program-program samada anjuran PKPIM,PERKID, PEKIDA atau NGO-NGO lain yang prihatin dalam 'menyambut' sama kemeriahan sambutan ini. Tetapi sambutan tahun baru ini aku tidak berkesempatan bersama sahabat-sahabat PKPIM lain ber'tamrin marahil' bersama-sama kerana tertidur kepenatan.

Bicara aku ini bukan berkenaan sambutan tahun baru. Persoalannya yang mahu aku utarakan disini islah Adakah 2008 memberi 'kesan' mendalam kepada diri kita semua terutamanya menyedari diri sebagai khalifah Allah ini ? Banyak pengalaman pahit dan manis sepanjang 2008 yang dapat dirasai oleh aku sendiri. Antara yang menarik yang boleh dikongsi ialah pengalaman berada di negara orang. Peluang ke Indonesia dan Sri Lanka tidak akan aku lupakan, juga kesempatan bertemu dengan tokoh-tokoh terkemuka tanah air dalam pelbagai bidang dan lain-lain yang mana aku merasakan ''pembelajaran melalui pengalaman adalah guru sebenar dalam kehidupan ini.

ok..Bercakap berkenaan tahun baru ni... Mesti kita tak akan lari daripada berbincang berkenaan AZAM.. Sebelum terlupa aku nak ucapkan Selamat Menyambut Maal Hijrah 1430M dan juga tahun baru 'konvensional' 2009 :)

Azam tahun baru? Persoalan ini pasti akan timbul ketika mana transisi pertukaran tahun berlaku. Persoalan ini juga dibincangkan di dalam usrah rakan-rakan UIA dan juga tazkirah yang aku sampaikan dalam perjumpaan exco PKPIM baru-baru ini.

Apa azam aku untuk tahun ini? erm.. mungkin dapat juga aku kongsikan kepada anda semua. Betul tak? Ok. akan aku bahagikan kepada beberapa perkara.

1) Ibadah
- Teruskan konsisten dengan ibadah yang dilakukan dan menambah amalan-amalan sunat lain
- Perbanyakkan menghadiri majlis-majlis dan kuliah-kuliah ilmu jika berkesempatan (cari masa juga!!)
- Berjumpa dan bersama dengan abg-abg senior PKPIM-ABIM dan orang alim.
- Klau boleh apa yang dilakukan adalah berjemaah cth : Solat Lima waktu!

2) Akademik
- Jangan bertangguh!!!
-Buat Assigment ontime! Banyakkan ulangkaji dan buat rujukan tambahan
-Tolong Prof Aslam Haneef sebagai Asst. Researcher untuk 2nd edition buku dia Contemporary Islamic Economic Thaught
-Dapatkan result yang baik.. (doakan yea)
-Jadikan library sebagai 'my second mahallah'

3) Persatuan dan Pertubuhan
-Jaga nama baik
-Banyakkan membaca dan menulis
-Bina jaringan
-Seimbangkan antara masa belajar dan berpesatuan
-Rajin-rajinkan diri terlibat dalam program sukarela.

4)Lain-lain
-Eratkan hubungan dengan keluarga sendiri dan orang lain :)
-Update blog selalu dan buat lagi menarik dan simple.
-Elakkan kontroversi dan konfrantasi huhu..
-Yang ini penting juga "KURANGKAN BERAT BADAN ANDA''
-Jaga kesihatan dan pemakanan
-Banyakkan bersukan dan riadah.

Ok.. Ini la senarai Azam aku yang boleh aku kongsikan. Tak semua la yang boleh diberitahu. huhu. Azam ini pun termasuk juga azam-azam lama yang terbengkalai.

InsyaAllah. Kepada kawan-kawan yang tahu azam aku ini. Boleh la tegur-tegur juga jika perbuatan dan perilaku aku tidak selaras dengan azam ini. Aku hanya manusia yang punyai dosa..

3 comments:

whitelover said...

ok per berat tu..xyh kurangkan r.. =P

alif zai mim ra said...

chaiyok2 fahmi! semoga dipermudahkan segala urusan. kurangkan berat tu terpulang la. penting mmg penting tapi asalkan kesihatan terjaga.

a.K.u said...

berat mata memandang, berat lagi bahu memikul...hehe..

Chayok2 fahmi!

=p