ADA APA DENGAN 16 SEPTEMBER

Tanggal 16 September 2008. Tarikh keramat yang ditunggu-tunggu oleh rakyat Malaysia mahupun masyarakat dunia. Kenapa 16 September?Jawapannya ialah berkenaan ura-ura penukaran kerajaan Barisan Nasional(BN) kepada Pakatan Rakyat(PR)

Saat saya menulis ini masih tiada lagi berita terbaru berkenaan penukaran kerajaan ini. Jelas menunjukkan usaha Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI) untuk memastikan PR mengambil alih Putrajaya masih lagi tidak kesampaian. (16 September) Walau bagaimanapun jika kita melihat kepada media arus perdana milik kerajaan seperti Utusan Malaysia dan Berita Harian jelas menafikan propaganda peralihan ini.

Tidak ketinggalan juga majoriti pemimpin kerajaan baik daripada UMNO mahupun BN menafikan sekeras-kerasnya berita Ahli Parlimen yang akan melompat parti. Adakah mereka ini masih lagi dibelenggu oleh ‘states of denying’? ataupun mereka mahukan pengikut-pengikut mereka tidak terikut dengan rentak PR.

Di sisi yang lain pula , PR pula rancak dengan agenda penukaran kerajaan ini. DSAI dalam sidang akhbarnya hari ini memberitahu lebih 31orang Ahli Parlimen sudah memberikan taat setia untuk bersama PR. Beliau juga telah menghantar surat untuk berjumpa dengan Pak Lah untuk membincangkan berkenaan peralihan kerajaan ini. Kata dua juga diberikan kepada Pak Lah jika tidak memberikan respon berkenaan pertemuan ini, maka mereka akan terus ‘direct’ berjumpa Yang Dipertuan Agong, Tuanku Mizan untuk mendapatkan perkenan Baginda.

Persoalannya : Adakah peralihan kerajaan ini benar-benar akan berlaku? Berdasarkan situasi sekarang, banyak kejadian atau episod menarik baru yang berlaku mewarnai suasana politik Malaysia. Ini membuatkan rakyat tertanya-tanya dan timbul juga pelbagai andaian dan persoalan.Baik dari media alternatif yang menjadi pilihan majoriti rakyat, jelas ura-ura penukaran kerajaan ini tetap akan berlaku walaupun bukan pada 16 September.

Walaubagaimanapun, daripada aspek yang lain, timbul juga polemik yang menimbulkan masalah dalaman ‘keluarga’ BN dan PR. Terbaru daipada pihak kerajaan adalah perletakan jawatan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Zaid Ibrahim kerana kecewa dengan tindakan kerajaan mengenakan Internal Security Act(ISA) kepada beberapa individu dan ahli politik dan juga usaha beliau untuk melakukan perubahan terhadap system kehakiman tidak mencapai matlamat. Selain itu, PR juga tidak terkecuali dengan ‘pertikaian’ antara Pesuruhjaya PAS Terengganu Dato Mustaffa dengan Mursyidul AM PAS,Tuan Guru Nik Aziz.

Saat ini sudah masuk 17 September 2008. Apakah perancangan terbaru dan strategi daripada kedua-dua pihak selepas ini? Adakah 16 September merupakan permulaan kepada pengakhiran? Bilakah episod drama politik tanahair ini akan berakhir? Persoalan-persoalan ini akan terjawab akhirnya.

Sama-sama kita mendoakan sempena Bulan Ramadhan ini. Kita doakan agar ALLAH memberikan jalan yang terbaik dan penyelesaian kepada persoalan yang membelenggu rakyat ini.

Kita tunggu dan lihat.

Selamat Hari Jadi Malaysia!!!

01.30am (17 Sept 08)
Blok C 1.4 Mahallah As-Siddiq
UIAM

Comments

Popular posts from this blog

KONVENSYEN PENCERDASAN RAKYAT: Memimpin Kesedaran Rakyat, Memartabat Karamah Insaniah:

Dr Sidek Baba penerima Anugerah Perdana Maulidur Rasul

“KONFLIK DUNIA BERTERUSAN CETUS PANDEMIK PELARIAN”