IPTA dapat WiFi percuma 2010

Saya menyambut baik saranan Y.B Timbalan Menteri Pengajian Tinggi kepada semua institusi pengajian tinggi awam (IPTA) untuk menyediakan akses internet tanpa wayar menerusi sistem WiFi secara percuma di seluruh kawasan kampus masing-masing dalam tempoh dua tahun akan datang. Datuk Idris Haron berkata "Kemudahan WiFi itu merupakan kemudahan infrastruktur yang perlu disediakan universiti. Semua universiti sebenarnya telah ke arah itu (WiFi), cuma belum menyeluruh," katanya selepas merasmikan persidangan pengajian tinggi kebangsaan 2008 hari ini.


Memang tidak dinafikan kewujudan banyak IPTA pada masa ini memerlukan komitmen dari semua pihak baik dari kerajaan,pihak swasta dan pihak universiti untuk memastikan kemudahan fasiliti dan taraf pendidikan yang diperoleh mencapai standard dan piawaian antarabangsa. Tambahan pula, pihak kerajaan telah memperkenalkan rancangan Pelan Induk Pembangunan Pengajian Tinggi yang bermatlamat menjadikan Malaysia antara hub pengajian tinggi dunia. Pada masa yang sama, peruntukan kewangan adalah sangat penting dalam usaha untuk meningkatkan penggunan dan akses para pelajar kepada teknologi maklumat.


Dalam konteks pengajian saya di Taman Ilmu dan Budi ini, saya mengharapkan apabila sistem WiFi ini dilaksanakan, mahasiswa dapat menggunakan kemudahan ini dengan sebaiknya dalam aspek pembelajaran,rujukan dan juga penyelidikan. Sebelum ini, timbul rungutan khususnya dalam kalangan mahasiswa baik pelajar tempatan mahupun pelajar antarabangsa kerana tiada kemudahan WiFi ini secara menyeluruh di dalam kampus. Ini secara tidak langsung menjejaskan nama Universiti yang mempunyai istilah "antarabangsa" tetapi tidak mempunyai kemudahan yang sepatutnya ada. Pada masa yang sama,pihak Universiti juga hendaklah memastikan tiada bayaran atau caj tertentu yang dikenakan kepada mahasiswa dalam penggunaan WiFi ini.


Justeru, pemantauan berterusan adalah perlu dalam memastikan penggunaan kemudahan WiFi ini tidak digunakan pada jalan yang tidak betul. Selain itu, aspek keselamatan dan kawalan selia juga patut dititikberatkan oleh pihak Universiti. Walaupun begitu, kita seharusnya bersyukur diatas peluang dan ruang yang diberikan kepada kita kerana masih lagi mengecap kenikmatan yang dikurniakan kepda kita selama ini untuk meneruskan jihad kita untuk menuntut ilmu. Seharusnya, dengan adanya kemudahan seperti ini, mahasiswa hendaklah membuktikan keupayaan mereka dalam pelbagai bidang.

Comments

|zz4|| said…
pergh
org dah nak grad baru nak buat WiFi
xsadis pun
ahahahhaa
alifzaimimra said…
slm fahmi...

stuju jg dgn rncgn adakan WiFi ke seluruh kampus. cuma kita kena pastikan kemudahan ini tidak disalahgunakan oleh mana-mana pihak. wallahua'lam.
@deQashaH said…
sem depan pasang WiFi terus...tak payah pening pale nak bayar bil broadband maxis aku ni...hehhe..

tapi kena beli la plak WiFi detector...malangnya orang yang pakai desktop...

bila plak nak pakai laptop yang lengkap ngan wireless detector??adekah sem depan?chaiyok ar fahmi...bleh aku tumpang sekaki...

Popular posts from this blog

KONVENSYEN PENCERDASAN RAKYAT: Memimpin Kesedaran Rakyat, Memartabat Karamah Insaniah:

Dr Sidek Baba penerima Anugerah Perdana Maulidur Rasul

“KONFLIK DUNIA BERTERUSAN CETUS PANDEMIK PELARIAN”