Apa nak jadi....????

Masyarakat Malaysia kebelakangan ini dikejutkan dengan situasi ketidaktentuan dalam negara kita yang kian menjadi buah mulut kebanyakan masyarakat. Isu kenaikan harga minyak dan barang yang belum selesai dan perbahasan Kajian Separuh Penggal RMK ke-9 masih diperdebatkan di Parlimen.Selain dari masalah jenayah dan kebejatan sosial yang berlaku melibatkan golongan muda mudi dan tidak juga dilupakan masalah PATI yang kian meruncing.


Saya tidak bermaksud untuk mengulas berkenaan isu-isu tersebut dan ape yang menarik minat saya adalah kes terbaru melibatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim.Laporan yang dibuat berkenaan tuduhan liwat kepada mantan Timb. Perdana Menteri, DSAI oleh pembantu khasnya Mohd Saiful Bukhari Azlan barangkali merupakan lagu lama yang didendangkan dengan irama atau versi yang baru. Agak mengejutkan bagi saya cecara peribadi kerana pernah bertemu dengan Saiful Bukhari sebelum ini. Dalam kes yang terbaru ini mengimbau ketika saya masih lagi bersekolah (Darjah 6). Ketika itu saya tidak terlibat dan mengambil tahu tentang apa yang berlaku ketika era reformasi itu dan saya mengandaikan DSAI pada ketika itu memang bersalah dan wajar dikenakan hukuman.


Tetapi, masalahnya disini apabila timbulnya pelbagai persoalan baik dikalangan rakyat mahupun masyarakat dunia luar. Sebelum ini kita didedahkan dengan tuduhan pengendali blog Malaysia Today, Raja Petra di atas penglibatan isteri kepada Timb. Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor dan beberapa orang lagi dalam pembunuhan Altantuya. Selain itu krisis dalaman UMNO sering diperdengarkan baik di dada akhbar mahupun di radio dan televisyen dan kita tidak semena-mena dikejutkan dengan laporan kes liwat DSAI ini. Ini secara tidak langsung menimbulkan pelbagai pesepsi,andaian dan tafsiran.Ada yang menyatakan tujuan laporan kes liwat ini dibuat adalah kerana rancangan DSAI untuk mendedahkan penyelewengan bahan bukti oleh Ketua Polis dan Peguam Negara ketika peristiwa pada 1998-1999. Tambahan pula DSAI mengumumkan bahawa beliau akan bertanding dalam pilihanraya kecil dan laporan kes liwat ini dibuat untuk menyekat kemaraan beliau dan Pakatan Rakyat untuk mengambil alih kerajaan.


Sehubungan dengan itu, adalah lebih baik bagi kita untuk tidak membuat sebarang spekulasi berkenaan kes ini. Sepatutnya kita tidak perlu menjadi hakim dalam menentukan samada kebenaran atau kepalsuan yang sedang berlaku sekarang. Adalah lebih baik untuk kita berserah kepada Allah S.W.T dan mendoakan agar pihak yang berada di tempat yang benar mendapat pembelaan yang sewajarnya.Saya sendiri mengharapkan agar kita berhati-hati dalam mendapatkan sumber dan berita-berita berkenaan kes ini. Pastikan maklumat yang diperolehi adalah tepat dan benar supaya kita dapat mengelakan fitnah dan andaian palsu. Saya mendoakan agar kestabilan politik di negara kita tetap terjamin kerana boleh jadi musuh di luar sedang gembira melihatkan situasi politik yang tidak menentu kebelakangan ini.

Comments

Popular posts from this blog

KONVENSYEN PENCERDASAN RAKYAT: Memimpin Kesedaran Rakyat, Memartabat Karamah Insaniah:

Dr Sidek Baba penerima Anugerah Perdana Maulidur Rasul

“KONFLIK DUNIA BERTERUSAN CETUS PANDEMIK PELARIAN”